KRISTIN BEGYNNER MED AQUA-PILATES

Vi tilbyr NORGESNYHETEN aqua-pilates på mandager kl 16:15-17:15 og onsdager kl 19:30-20:30. Man trenger ingen forkunnskaper – det er bare å møte opp i bassenget og ha et åpent sinn. Timen er inkludert i en vanlig badebillett.

Det er Kristin Nilseng som skal ha klassene. Kristin driver sin egen pilatesstudio Ekilibre i byen og gleder seg til å ha pilates i vann.

– Pilates i vann gir oss spennende muligheter og utfordringer, fordi vi kan bruke både motstanden i vannet og oppdriften, uten å endre de viktige prinsippene som gjør metoden effektiv og inspirerende. Vi vil jobbe med å bygge styrke innenfra, det vil si fra kjernemuskulaturen og utover. For å kunne gjøre det må vi ha med pusten og være konsentrert på det vi gjør, sier Kristin. – Når vi trener pilates på matte, bruker vi tyngdekraften. Pilates på apparater gir oss muligheter til å jobbe med bl.a. motstand, noe som gjør det lettere å få kontakt med kjernemusklene og få flyt i bevegelsene. I vann vil vi få helt andre muligheter og utfordringer, spesielt når det gjelder å kontrollere bevegelsene og ikke minst løse opp unødvendige spenninger i kroppen. Vi trenger et kontaktpunkt og det kan være bassengkanten, føttene på bunnen eller vi holder i et hjelpemiddel.

Pilates er en treningsmetode som bygger på bestemte prinsipper og et konsept utviklet av Joseph Pilates på 1930-40-tallet. Metoden har siden blitt brukt av alt fra dansere til toppidrettsutøvere og pedagoger innenfor helse og rehabilitering. Pilates er lite kjent i Norge. Målet er å bygge styrke både fysisk og psykisk, med respekt for hele mennesket. – Vi har fokus på å involvere hele kroppen til enhver tid i bevegelser som har et klart mål, sier Kristin Nilseng. – I pilates er det ikke tilfeldig hvilken øvelse vi gjør, hvordan eller i hvilken rekkefølge. Derfor opplever vi raskt at vi blir sterkere både fysisk og mentalt.

Pilates handler om å få en enklere og bedre hverdag, med mindre spenninger, smerter og stress eller å få en bedre kontakt med kroppen slik at den fungerer best mulig uansett hva du skal prestere i. En pilatestime er fri for prestasjonspress og handler om å få kontakt med kroppen sin og seg selv. – Konkurrere og drive krig kan du gjøre andre steder, sier Kristin.

– Jeg håper at jeg vil kunne gi alle som kommer på aqua-pilates en følelse av velvære og en følelse av at hele kroppen har vært i bevegelse. Og så håper jeg at de vil kjenne seg mindre stresset og sove bedre. Da vil jeg bli lykkelig! avslutter Kristin.